W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój turystyki na obszarach wiejskich, a w szczególności liczby gospodarstw agroturystycznych. Zainteresowanie wypoczynkiem na wsi staje się coraz bardziej popularne i to nie tylko wśród polskich turystów, a to z kolei wymaga od systemu edukacji wykształcenia odpowiednich kadr.
W okresie 20 lat kształcenia w zakresie agroturystyki na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, studia miały charakter jednolitych studiów magisterskich, kończących się złożeniem pracy dyplomowej i jej obroną. Absolwent tych studiów otrzymywał tytuł magistra inżyniera. Ze względu na wprowadzone zmiany w ofercie dydaktycznej na studiach magisterskich wyodrębniono dwie specjalizacje - do wyboru: zarządzanie turystyką i faunistykę. Wówczas w Uniwersytecie Przyrodniczym agroturystka była specjalnością na kierunku turystyka i rekreacja. W programie znalazły się przedmioty, których na próżno szukać w innych uczelniach. Studenci zgłębiali tajniki hodowli i utrzymywania zwierząt w gospodarstwie agroturystycznym: faunistyki, ornitologii, turystyki wędkarskiej, hipoterapii, kynologii i dogoterapii oraz apiturystyki, co podkreśliło charakter i specyfikę uczelni. Zainteresowanie specjalnością spowodowało, że od nowego roku akademickiego uczelnia utworzyła agroturystykę jako oddzielny kierunek studiów. - Jako interdyscyplinarny kierunek studiów umożliwia zdobycie gruntownego wykształcenia z zakresu nauk rolniczych, przyrodniczych i społecznych. Program nauczania ma na celu wykształcenie wysokiej klasy profesjonalistów, którzy będą przygotowani do podjęcia pracy zawodowej w branży turystycznej lub prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie turystyki – wyjaśnia dr inż. Jarosłąw Uglis z Katedry Turystyki Wiejskiej, Wydziału Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach. Zdobyta wiedza oraz nabyte umiejętności i kompetencje umożliwią absolwentom kierunku aktywne propagowanie wiedzy z turystyki i ochrony środowiska naturalnego na obszarach wiejskich. Zdobyta wiedza i kompetencje – kontynuuje dr Uglis - umożliwią absolwentom podejmowanie działań na rzecz zachowania krajobrazu wsi i jego dziedzictwa, jako walorów turystycznych, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Naukowcy zwracają uwagę i na to, że dynamiczny rozwój turystyki na obszarach wiejskich w wielu krajach Unii Europejskiej, także na świecie, wymaga od systemu szkolnictwa wyższego wykształcenia odpowiednich kadr. W programie kształcenia uwzględniono również praktyki, które będą realizowane po pierwszym i drugim roku studiów.- Pierwsza praktyka – mówi dr Jarosław Uglis - realizowana będzie w gospodarstwach agroturystycznych. Jej celem jest zapoznanie się ze specyfiką działalności agroturystycznej, która obejmuje zarówno prowadzenie czynnego gospodarstwa rolnego, jak i obsługę przybyłych na wypoczynek agroturystów. Druga praktyka odbywać się będzie w wybranym przez studenta podmiocie gospodarczym lub instytucji, w kraju lub za granicą. Profil takiej praktyki będzie związany z szeroko rozumianą turystyką, np. w biurach podróży, hotelach i pensjonatach, w działach promocji jednostek samorządu terytorialnego, punktach informacji turystycznej itp. Program kształcenia został tak przygotowany, aby absolwent był wyposażony w wiedzę i umiejętności z zakresu nauk rolniczych niezbędnych do prowadzenia własnego gospodarstwa agroturystycznego. Prowadzona w nim produkcja roślinna i zwierzęca będzie atrakcją dla potencjalnych klientów. Istotna będzie wiedza z zakresu nauk przyrodniczych w szczególności geografii turyzmu, krajoznawstwa i nauk ekonomicznych. Głównym celem kształcenia będzie przygotowanie absolwentów do planowania i organizowania własnej działalności agroturystycznej, obsługi klienta w gospodarstwie agroturystycznym, organizowania i prowadzenia działalności turystycznej na obszarach wiejskich. Dodatkowo absolwenci tego kierunku będą przygotowani do podjęcia pracy w administracji rządowej i samorządowej, ośrodkach doradztwa rolniczego i agencjach związanych z obsługą rolnictwa, ośrodkach wypoczynkowych, sportowych, hotelach oraz w biurach podróży. Program studiów zawiera szeroki wachlarz przedmiotów, takich które przydadzą się przyszłym organizatorom agroturystki. Wśród nich są: animacja czasu wolnego na wsi, faunistyka, ornitologia, rekreacja konna, przydomowe przetwórstwo produktów, zooterapia, turystyka wędkarska, ogród w gospodarstwie agroturystycznym, ochrona i kształtowanie krajobrazu, analiza rynku turystycznego, biznesplan, obsługa ruchu turystycznego. - I co najważniejsze dla maturzystów - kończy dr Uglis opis nowego kierunku na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu - w programie studiów nie ma matematyki.Jerzy Lorych – rzecznik prasowy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
W okresie 20 lat kształcenia w zakresie agroturystyki na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, studia miały charakter jednolitych studiów magisterskich, kończących się złożeniem pracy dyplomowej i jej obroną. Absolwent tych studiów otrzymywał tytuł magistra inżyniera. Ze względu na wprowadzone zmiany w ofercie dydaktycznej na studiach magisterskich wyodrębniono dwie specjalizacje - do wyboru: zarządzanie turystyką i faunistykę. Wówczas w Uniwersytecie Przyrodniczym agroturystka była specjalnością na kierunku turystyka i rekreacja. W programie znalazły się przedmioty, których na próżno szukać w innych uczelniach. Studenci zgłębiali tajniki hodowli i utrzymywania zwierząt w gospodarstwie agroturystycznym: faunistyki, ornitologii, turystyki wędkarskiej, hipoterapii, kynologii i dogoterapii oraz apiturystyki, co podkreśliło charakter i specyfikę uczelni. Zainteresowanie specjalnością spowodowało, że od nowego roku akademickiego uczelnia utworzyła agroturystykę jako oddzielny kierunek studiów. - Jako interdyscyplinarny kierunek studiów umożliwia zdobycie gruntownego wykształcenia z zakresu nauk rolniczych, przyrodniczych i społecznych. Program nauczania ma na celu wykształcenie wysokiej klasy profesjonalistów, którzy będą przygotowani do podjęcia pracy zawodowej w branży turystycznej lub prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie turystyki – wyjaśnia dr inż. Jarosłąw Uglis z Katedry Turystyki Wiejskiej, Wydziału Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach. Zdobyta wiedza oraz nabyte umiejętności i kompetencje umożliwią absolwentom kierunku aktywne propagowanie wiedzy z turystyki i ochrony środowiska naturalnego na obszarach wiejskich. Zdobyta wiedza i kompetencje – kontynuuje dr Uglis - umożliwią absolwentom podejmowanie działań na rzecz zachowania krajobrazu wsi i jego dziedzictwa, jako walorów turystycznych, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Naukowcy zwracają uwagę i na to, że dynamiczny rozwój turystyki na obszarach wiejskich w wielu krajach Unii Europejskiej, także na świecie, wymaga od systemu szkolnictwa wyższego wykształcenia odpowiednich kadr. W programie kształcenia uwzględniono również praktyki, które będą realizowane po pierwszym i drugim roku studiów.- Pierwsza praktyka – mówi dr Jarosław Uglis - realizowana będzie w gospodarstwach agroturystycznych. Jej celem jest zapoznanie się ze specyfiką działalności agroturystycznej, która obejmuje zarówno prowadzenie czynnego gospodarstwa rolnego, jak i obsługę przybyłych na wypoczynek agroturystów. Druga praktyka odbywać się będzie w wybranym przez studenta podmiocie gospodarczym lub instytucji, w kraju lub za granicą. Profil takiej praktyki będzie związany z szeroko rozumianą turystyką, np. w biurach podróży, hotelach i pensjonatach, w działach promocji jednostek samorządu terytorialnego, punktach informacji turystycznej itp. Program kształcenia został tak przygotowany, aby absolwent był wyposażony w wiedzę i umiejętności z zakresu nauk rolniczych niezbędnych do prowadzenia własnego gospodarstwa agroturystycznego. Prowadzona w nim produkcja roślinna i zwierzęca będzie atrakcją dla potencjalnych klientów. Istotna będzie wiedza z zakresu nauk przyrodniczych w szczególności geografii turyzmu, krajoznawstwa i nauk ekonomicznych. Głównym celem kształcenia będzie przygotowanie absolwentów do planowania i organizowania własnej działalności agroturystycznej, obsługi klienta w gospodarstwie agroturystycznym, organizowania i prowadzenia działalności turystycznej na obszarach wiejskich. Dodatkowo absolwenci tego kierunku będą przygotowani do podjęcia pracy w administracji rządowej i samorządowej, ośrodkach doradztwa rolniczego i agencjach związanych z obsługą rolnictwa, ośrodkach wypoczynkowych, sportowych, hotelach oraz w biurach podróży. Program studiów zawiera szeroki wachlarz przedmiotów, takich które przydadzą się przyszłym organizatorom agroturystki. Wśród nich są: animacja czasu wolnego na wsi, faunistyka, ornitologia, rekreacja konna, przydomowe przetwórstwo produktów, zooterapia, turystyka wędkarska, ogród w gospodarstwie agroturystycznym, ochrona i kształtowanie krajobrazu, analiza rynku turystycznego, biznesplan, obsługa ruchu turystycznego. - I co najważniejsze dla maturzystów - kończy dr Uglis opis nowego kierunku na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu - w programie studiów nie ma matematyki.Jerzy Lorych – rzecznik prasowy Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu