Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Uniwersytet SWPS partnerem kampanii Twarze depresji

Uniwersytet SWPS partnerem kampanii Twarze depresji



Statystyki dotyczące samobójstw wśród dzieci są zatrważające. W zeszłym roku 177 dzieci odebrało sobie życie. Większość z tych ofiar to nastolatki. By zapobiec kolejnym tragediom, rusza ogólnopolska kampania społeczna „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”, poświęcona depresji u dzieci. Uniwersytet SWPS – partner kampanii – zorganizował szereg otwartych spotkań dla młodzieży i ich rodziców w ramach projektów Strefa Psyche i Strefa Rodzica.

Tysiące dzieci z obajwami depresjiJak wynika z danych NFZ, w Polsce na depresję leczy się prawie 8 tysięcy dzieci i młodzieży. Nie ma statystyk, ile jest dzieci nieleczonych. Obraz tej choroby u dzieci bywa inny niż u dorosłych. Oprócz typowych objawów, takich jak: przygnębienie, utrata energii, zainteresowań, brak apetytu, bezsenność, czy myśli samobójcze, mogą pojawić się również gorsze oceny w szkole, agresja i pobudzenie. Te objawy często są źle diagnozowane lub bagatelizowane.– Jako małolat zawsze miałem huśtawki nastroju – mówi Marek Piekarczyk, lider zespołu TSA, jeden z bohaterów książki „Twarze depresji” – Można przejść nad tym do porządku dziennego, że ktoś, kto ma naście lat i myśli w ten sposób, że pisze „czarne” teksty, zanurza się w Dostojewskim, Hamsunie itd. Można to nazwać dojrzewaniem, buntem, ale można też powiedzieć, że jest to depresja, która ma podłoże w dzieciństwie. Nadwrażliwość rozwinęła się, gdzieś coś się zablokowało i zaczęła się depresja. Nazwanie takich stanów depresją jest właściwie początkiem leczenia.Dół czy depresja?Coraz więcej nastolatków choruje na depresję i inne zaburzenia psychiczne związane z nastrojem. Okres dojrzewania wiąże się z różnymi trudnościami, dołami, burzami hormonów – tłumaczy Michał Pozdał, trener młodzieży, wykładowca Uniwersytetu SWPS. Dodaje – Czasami jest to jednak coś więcej niż tylko dół. Zdarza się, że młoda osoba nie reaguje na zwyczajne pocieszenia, nie może wstać rano z łóżka. Chcemy uwrażliwić młodzież na ten problem, aby potrafili go dostrzec u swoich kolegów. Chcielibyśmy im pokazać, że choroby psychiczne się zdarzają, i że można z nimi żyć. Tak jak z chorym zębem idziemy do lekarza, tak z chorobą psychiczną możemy się zwrócić o pomoc do psychologa.Dzień Walki z DepresjąDnia 23 lutego został ustanowiony przez Ministerstwo Zdrowia Ogólnopolskim Dniem Walki z Depresją i właśnie w tym dniu, od wielu lat, odbywają się liczne wydarzenia mające przybliżyć ludziom problem jednej z napowszechniejszych chorób cywilizacyjnych w XXI w.Organizowana w tym roku kampania społeczna „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” dzięki takim partnerom, jak Uniwersytet SWPS, Wydawnictwo Świat Książki i firma AMS, ma charakter ogólnopolski.Organizatorami są Fundacja Dzieci Niczyje, Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych oraz Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji. Patronat honorowy nad akcją objął Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak i Rzecznik Praw Obywatelskich dr Adam Bodnar.Ambasadorami kampanii są również osoby, które doświadczyły depresji: Andrzej Bober (dziennikarz), Tomasz Jastrun (pisarz), Piotr Zelt (aktor). A także osoby, które osobiście nie doświadczyły tej choroby, ale postanowiły wesprzeć kampanię swoim autorytetem i zwrócić uwagę na problemy dzieci chorych na depresję: Ewa Błaszczyk (aktorka, współzałożycielka Fundacji „Akogo?” i kliniki „Budzik”), Jarosław Gugała (dziennikarz telewizji Polsat, prezenter „Wydarzeń”); Marta Kielczyk (prezenterka „Panoramy” w TVP2), Maciej Orłoś (prezenter „Teleexpressu” w TVP1) i Tomasz Wolny (prezenter „Panoramy” w TVP2).Więcej informacji o kampanii na stronie: www.twarzedepresji.pl

Data publikacji: 16.02.2016
ikonka kierunki studiów

Dodatkowe informacje o studiach - Warszawa

Uniwersytet SWPS partnerem kampanii Twarze depresji - Opinie


Nie znaleziono opinii.
Dodaj opinię