Znajdź uczelnię dostosowaną do twoich potrzeb

Na czym polegają audyty stron internetowych?

Na czym polegają audyty stron internetowych?



Strona WWW ma przeważnie realizować określone cele biznesowe. Należą do nich generowanie sprzedaży, pozyskiwanie leadów, budowanie widoczności w wyszukiwarce internetowej i wiele innych. Aby ocenić jej działanie oraz wytypować mocne i słabe strony, przeprowadza się audyt serwisu. Kto powinien go wykonać? Na czym polega i jakie są jego rodzaje?

 

Co to jest audyt?

 

Audyt to szerokie pojęcie, które łączy się z różnymi terminami i może obejmować, np. całą firmę bądź wybrane jej części. Może dotyczyć m.in. aplikacji, systemu i strony internetowej. Przeważnie zleca się go, aby ustalić przyczynę nieefektywnego działania serwisu. Część firm przeprowadza go regularnie, aby ocenić, czy witryna spełnia obecne oczekiwania internautów i nie jest gorsza niż serwisy konkurencji. W zależności od potrzeb może obejmować różne obszary – techniczny, prawny oraz marketingowy – lub wszystkie na raz. Ocena zazwyczaj jest przeprowadzana przez firmę, która zrealizowała stronę, jednak niekiedy właściciele firm decydują się zrobić audyt swojej strony u innej agencji, by ta mogła obiektywnie ocenić stan serwisu oraz wskazać niedociągnięcia i obszary, które wymagają interwencji.

Wdrożenie wniosków, które wynikają z audytu, może przynieść wyższą sprzedaż, spowodować dostosowanie witryny do wymagań prawnych oraz zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Wszystko zależy od tego, jakich obszarów dotyczył audyt i jakie działania podjęto na jego podstawie.

 

Jakie są rodzaje audytów?

 

Lista obszarów, których może dotyczyć kontrola, jest długa. Może to być audyt finansowy, ekologiczny, energetyczny, jakości, etyczny i inne. Skupmy się jednak na tych, które dotyczą witryn internetowych:

  • audyt SEO – dotyczy kwestii dostosowania serwisu do wymagań wyszukiwarek internetowych, a przede wszystkim Google;
  • audyt UX – dotyczy dopasowania witryny do oczekiwań użytkowników;
  • audyt konkurencji – obejmuje analizę stron i działań innych marek;
  • audyt działań marketingowych – dotyczy wszystkich elementów związanych z kampaniami, które mają wpływ na ich skuteczność;
  • audyt mobilnej wersji strony – dotyczy dopasowania do urządzeń przenośnych i nie tylko;
  • ogólny audyt strony – może obejmować różne kwestie, dotyczące witryny. Techniczne, prawne, SEO i inne.

Audyt powinien być szczegółowym opracowaniem. Wdrożenie wniosków, które z niego wynikają, ma przynieść poprawę wyników, oraz pomóc w dostosowaniu do wymagań prawnych lub innych zmian. Może dotyczyć strony firmowej, sklepu WWW, bloga i innych witryn.

 

Jakie korzyści wynikają z przeprowadzenia audytu?

 

Jeśli zdecydujesz się na wykonanie takiej analizy, prawdopodobnie odniesiesz korzyści biznesowe. Naprawienie wykrytych błędów może diametralnie odmienić skuteczność witryny i sprawić, że w końcu będzie uzyskiwać oczekiwane wyniki. Do najważniejszych korzyści, które można odnieść dzięki audytom, zaliczamy:

  • wyeliminowanie błędów technicznych w witrynie, które mogą obniżać konwersję oraz negatywnie wpływać na widoczność w Google;
  • sprawdzenie, czy strona jest przyjazna dla użytkowników;
  • ocena, czy witryna jest na czasie i wykorzystuje nowoczesne rozwiązania, których oczekują klienci;
  • porównanie strony do serwisów konkurencji;
  • ocena optymalizacji witryny pod kątem wymagań wyszukiwarek internetowych;
  • zwiększenie liczby leadów – z różnych źródeł.

Jeśli audyt zostanie przeprowadzony profesjonalnie, efektem jego wdrożenia powinna być większa skuteczność stron i osiągnięcie celów biznesowych.

 

Kiedy zdecydować się na audyt sklepu WWW?

 

Na rynku sklepów internetowych panuje ogromna konkurencja. Jeśli witryna ma być skuteczna, trzeba ją dopracowywać. Takie serwisy są rozwijane, oferują z roku na rok coraz ciekawsze rozwiązania, dlatego konieczne jest ciągłe monitorowanie konkurencji, aby nie pozostać w tyle. Audyt sklepu internetowego jest dobrym rozwiązaniem, jeśli:

  • sklep nie zarabia,
  • witryna od dawna nie była aktualizowana,
  • pojawiają się problemy techniczne – często przydarzają się awarie,
  • planujesz przeprowadzenie dużej kampanii reklamowej,
  • design sklepu jest przestrzały,
  • witryna ma wysoki współczynnik odrzuceń,
  • planujesz start witryny opartej na nowej platformie.

Więcej na temat audytu sklepu internetowego można przeczytać tutaj: https://smartbees.pl/blog/audyt-sklepu-internetowego. W branży e-commerce dochodzi do dynamicznych zmian. Marka, która nie dostosowuje się do wymagań klientów, nie rozwija sklepu, długookresowo nie ma większych szans, by poradzić sobie na rynku.

 

Co oznacza audyt UX i kiedy go przeprowadzić?

 

UX to skrót od User Experience, co oznacza doświadczenia użytkownika. Jeśli obecnie witryna nie jest dostosowana do tych oczekiwań, nie ma szans, aby była skuteczna sprzedażowo czy realizowała inne cele właściciela. Witryna powinna być intuicyjna – internauta ma pewne przyzwyczajenia i po wejściu na stronę oczekuje, że menu czy wyszukiwarka będą w określonych miejscach. Jeśli nie rzucą mu się od razu w oczy, może szybko zrezygnować z dalszego przeglądania strony. Warto przeprowadzić audyt UX, aby sprawdzić witrynę pod tym kątem. Obejmuje on:

  • analizę heurystyczną – dotyczycą kwestii odpowiedniej budowy serwisu;
  • heurystyki Nielsena i Molicha – czyli 10 wytycznych, które należy brać pod uwagę, tworząc strony WWW;
  • reguły poznawcze Gerhardt-Powals’a – podobny zbiór do powyższego, ale prezentujący bardziej kompleksowe podejście;
  • użyteczność contentu – ocenę estetyki, formatowania i jakości treści;
  • analizę ruchu użytkowników na stronie – weryfikację, na jakie elementy w witrynie zwraca uwagę internauta; jakie elementy go rozpraszają.

To część kwestii, które brane są pod uwagę przy analizie UX. Więcej na ten temat można się dowiedzieć tutaj: https://smartbees.pl/blog/audyt-ux-strony. Do najczęstszych błędów popełnianych pod tym względem zaliczają się m.in. zbyt obszerne formularze, brak responsywności, długi czas ładowania witryny, niezrozumiałe nazewnictwo czy też niejasne prezentowanie warunków sprzedaży, dostawy, płatności i zwrotów. Błędów, które można popełnić, jest mnóstwo, a mogą one poważnie rzutować na wyniki sprzedażowe sklepu czy strony firmowej. Dlatego obecnie wykonanie audytów UX jest po prostu niezbędne.

Zobacz również: Szkoła policealna czy studia?


Data publikacji: 17.03.2023